A kvetkez rsz a jtkosok kpessgeirl fog szlni:
Meznyjtkosok
Kpessg neve |
Haszna |
Er (Er) |
A jtkosok esetben mind tmadsban, mind pedig vdekezsben fontos szerepe van az Ernek, amikor prblnak labdhoz jutni. Fleg a fejesek eltt fontos. |
llkpessg (ll) |
Az llkpessg megmutatja, hogy milyen j kondciban van az adott jtkos. Akinek alacsony az ernlte, nagyon hamar elfrad, mg akinek magas, az az utols percben is kpes ugyangy hajtani, mint a mrkzs elejn. Az llkpessg minden jtkos szmra fontos, de leginkbb a szlsknek, illetve a kzpplysoknak. NB! Az ernlt jelenleg nincs hatssal a jtkosok teljestmnyre a mrkzs vgn, gyhogy nem rdemes lecserlni az alacsony Ernlttel rendelkez jtkosaidat. Viszont lehetsges, hogy hamarosan bevezetnk majd erre is valamit. |
Gyorsasg (Gyo) |
A Gyorsasg megmutatja az adott jtkos indulsi, s vgsebessgt futs kzben. A Gyorsasgnak tmadsban, s vdekezsben is fontos szerep jut, de leginkbb a szlsknek, s a szls htvdeknek fontos. A csatroknak, s a Kzphtvdeknek sem rt a megfelel Gyorsasg, s jelentsen tudnak profitlni abbl, ha magas rtket vesz fel ez a kpessgk |
Emberfogs (EF) |
Az emberfogs megmutatja, hogy milyen jl tud vdekezni az adott jtkos egy-az-egy elleni szitucikban. Termszetesen a vdknek a legfontosabb, de a kzpplysoknl sem elhanyagolhat. |
Szerels (Sze) |
A Szerels kpessget a jtkosok akkor hasznostjk, amikor megprbljk megszerezni a labdt. A vdk, s a kzpplysok szmra egyarnt fontos. |
Munkabrs (MuB) |
A magas Munkabrssal rendelkez jtkosok kemnyebben dolgoznak a plyn, mint az alacsonnyal rendelkezk. Fknt a kzpplysoknak van szksgk erre a kpessgre, hogy nyomst gyakorolhassanak az ellenflre, s sok mozgssal az elre jtkot is hatkonyan segtsk. |
Helyezkeds (Hely) |
A Helyezkeds az a kpessge a jtkosnak, hogy a megfelel idben a megfelel helyen legyen, illetve megmutatja azt is, hogy a jtkos mennyire kpes vgrehajtani a taktikt. Minden jtkos szmra fontos, de leginkbb a kzpplysokra igaz ez. |
Passzols (Pas) |
Mindegyik tmadjtk, a rvid passzos, a hossz labdk, s a lyukra futtats is leginkbb a jtkosaid Passzols kpessgtl fggenek. A j passzjtk elengedhetetlen ahhoz,hogy irnythasd a mrkzst, s j helyzeteket alakthass ki. A kzpplysok szmra a legfontosabb, de minden jtkos profitl belle. |
Bevels (Be) |
A bevels leginkbb a szlsk, s a szls htvdek sajtja, hiszen k alkalmazzk ezt a legtbbszr. Emellett fontos szerepet kap, hogyha hossz labdkkal jtszol, de hatssal van a kzvetett szabadrgsokra, s a szgletrgsokra is. |
Technika (Tec) |
A technika megmutatja, hogy a jtkosaid milyen jl tudnak cselezni, illetve hogy milyen a labdakezelsk. Fontos tovbb a passzjtknl, s a lvs esetn is. Mind a kzpplysok, mint pedig a szlsk s a csatrok is j technikval kell, hogy rendelkezzenek |
Fejels (Fej) |
Amikor egy jtkos elfejeli a labdt, a fejes pontossga, s erssge az adott jtkos Fejels kpessgn mlik. A csatrok gl prblnak szerezni vele, a vdk megprblnak tisztzni, mg a kzpplysok a labda megtartsra, megszerzsre hasznljk. |
Befejezs (Bef) |
A befejezs megmutatja, hogy a jtkos milyen jl l. Azok a csatrok lesznek a legjobbak, akiknek magas ez a kpessgk, de a kzpplysok szmra is hasznos. |
Tvoli Lvsek (Tv) |
Minden jtkos, aki kzel jut az ellenfl tizenhatoshoz, megprblkozhat tvoli lvssel. Ez a kpessg dnti el, hogy milyen pontos, s milyen ers lvst eresztenek meg. Emellett hatssal van a kzvetlen szabadrgsokra is. |
Pontrgs (PR) |
A Pontrgs az a kpessge a jtkosnak, hogy a rgztett szitucikban higgadt maradjon, s jl tudja elrgni a labdt. |
A jtkosok a kupameccsek, s a bajnokik ltal szereznek rutint. A rutin segt abban, hogy jobban, s kiegyenslyozottabban teljestsenek.
Az ltalnos kupa s bajnoki meccsek 0.1 rutint adnak, mg a vlogatott mrkzsek, s a nemzetkzi kupameccsek tbb mint 0.1 rutinnal ruhzzk fel a jtkost.
A Rutin nagyon fontos a TM vilgban! Nagyon nehz jl teljesteni egy csupa fiatalokbl ll csapattal. Szinte mindig szksges nhny idsebb, tapasztaltabb jtkos a sikerek elrse rdekben.
NB! Egy jtkosnak legalbb 9 percet kell jtszania az adott mrkzsen, hogy rutint kaphasson.
Rejtett kpessgek
A jtkosok rejtett kpessgeit nem lthatod egybl. A legtbb ilyen kpessg azonban megtudhat a jtkosgynkk elemzseibl, a mrkzsbeszmolkbl vagy pedig a jtkos karrier statisztikibl. gy pldul ha egy jtkos gyakran kap srga s piros lapot, akkor valsznleg nagy az agresszivitsa, s j esly van arra is, hogy alacsony a Professzionalizmusa. Illetve ha pldul egy jtkos nagyon gyakran megsrl, valsznsthet, hogy magas a Srlkenysge.
Minden rejtett kpessg meg van hatrozva a jtkos "szletsekor". Ezek nem vltoznak a karrierje alatt.
A rejtett kpessgek a kvetkezk:
Srls - a labdarg igazi rmlma. Ahogy a vals letben is vannak, akik ritkn srlnek meg, vannak igazi porcelnlb jtkosok is, akik tbb idt tltenek a partvonal mellett, mint a plyn. Az, hogy egy jtkos milyen gyakran srl le, nagyban fgg a Srlkenysgtl. Igazn nagy Srlkenysggel "megldott" jtkosok lehet, hogy nem rik el a 20 meccset sem szezononknt. A te kezedben a dnts, hogy megtartasz-e egy olyan jtkost, aki keveset jtszat csak a srlsek miatt, viszont amikor jtszik, akkor fontos tagja a csapatodnak.
A jtkos tehetsge, valamint a bloom kpessge adja a potencilt, hogy edzseken fejldhessen. Gondolj gy a tehetsgre s a Bloomra, mint a Potencil kt kosarra. A Tehetsg tartalmazza az sszes kpessget, amit a jtkos 16 v 27 ves kora kztt szed fel, mg a msik kosrban azok a kpessgpontok vannak, amelyeket a jtkos a bloom idszaka (3 szezon) alatt szed fel.
Potencil= Kezd kpessgek + A Bloom "kosr" kpessgei + Tehetsg "kosr" kpessgei.
A korn r (korn bloomol) jtkosoknak jval tbb kpessgpont van a Bloom kosrban azokhoz kpest, akik ksn r tpusok.
A bloom eljvetele egy rejtett tulajdonsg. A jtkos mindig szletsnapjn (x v 0 hnap) kezdi a bloomot. Ez az idszak hrom teljes szezont lel t megszakts nlkl. Rszletes adatokat a jtkos fejldsrl a bal oldali menben tallsz.
3 bloom tpus ltezik:
-
Korai bloomr: 16-17 ves korban kezddhet.
-
Norml bloom: 18-19 vesen
-
Ksi bloom: 20-24 vesen
Mikor egy jtkos nem a sajt posztjn jtszik, az alkalmazkodkszsge dnti el, hogy milyen jl teljest. Egy nagyon jl alkalmazkod focista ugyanolyan jl teljest poszton kvl is, mint a sajt posztjn. Ha nagyon gyenge ezen a tren a jtkos, akkor az sszes kpessgnek akr 40%-t is elvesztheti, ha poszton kvl jtszatod. Msrszt egy tkletes alkalmazkodkszsggel megldott jtkos brmilyen poszton jtszhat bntets nlkl. Az alkalmazkodkszsget kizrlag prblgatssal s meccseken val megfigyels tjn mrheted fel.
Ha a taktika oldalon arcocskkat ltsz a jtkosok mellett, az azt jelenti, hogy nem a sajt posztjukon jtszanak. Ilyenkor kapnak kpessgpont-bntetst, ha alacsony az alkalmazkodkszsgk.
Az arcocskk jelentse:
= 0-10% bntets (alkalmazkodkszsgtl fggen)
= 0-20% bntets
= 0-30% bntets
= 0-40% bntets
Minl messzebb jtszik egy focista a sajt posztjtl, annl nagyobb a bntets.
A focista agresszivitsa nincs hatssal a teljestmnyre. Ez a rejtett tulajdonsg annyit hatroz meg, hogy mennyire marad nyugodt egy mrkzs folyamn. A nagyon agresszv jtkosok nagyon sok srga vagy piros lapot gyjtenek ssze. A jtkos oldaln lv sszestett statisztikn nzd meg a karrierje folyamn sszegyjttt lapok szmt, vesd ssze a lejtszott meccsek szmval s mris pontos kpet kaphatsz az agresszivitsrl.
A professzionalizmus abszolt mindent befolysol. Ez egy rejtett tulajdonsg, hatsa van a jtkos meccsteljestmnyre, fejldsre, egyszval mindenre.
Kapusok
A kapusodnak kt feladata van. Elssorban megprblja kivdeni az sszes kapura tart norml befejezst, fejest s tvoli lvst, msodsorban egy gyes elredobott labdval vagy egy pontos kirgssal glhelyzetbe hozhatja a csatrokat.
Kpessg |
Haszna |
Er (Er) |
A kapus elssorban velseknl hasznlja testi erejt. |
llkpessg (ll) |
A kapus llkpessge mutatja meg, hogy mennyire j a kondija. Gyenge llkpessg kapusok hamarabb frdanak ki, mint maratonfut trsaik. Az llkpessg minden jtkost jobb tesz, kapus eseben pedig eldntheti, hogy sikerl-e kivdeni azt a bizonyos hrom pontot r lvst. |
Gyorsasg (Gyo) |
A gyorsasg adja meg egy kapus gyorsulst s vgsebessgt. Kapusoknl ez fleg rvezetseknl jn el, illetve eldntheti, hogy odar-e a megfelel helyre, hogy vdhessen. |
Vds (Vd) |
Nyilvnvalan az egyik legfontosabb kpessge egy kapusnak. A vds kpessg dnti el, hogy a kapusod meg tudja-e fogni a lvseket, vagy hrtani tud-e. Egy j vds kapusrl nem pattannak ki veszlyes labdk. |
Rvezets (Rv) |
A rvezets kpessg hatrozza meg, hogy milyen jl oldja meg a kapus azokat a helyzeteket, mikor egyedl marad az ellenfl tmadjval, hogy mennyire tudja nyoms alatt tartani azt s hogy ki tudja-e vdeni a lvst. Ez egy kzepesen fontos kapuskpessg. |
Reflex (Ref) |
A kapus reflexe a msodik alapveten fontos kapuskpessg. A reflexeinek ksznheten vdheti ki a kapus a kzeli prblkozsokat: rvezetst vagy fejeseket. Nagyobb esllyel fogja meg a labdt, mint egy lass reakciidej kapus. |
Lgi kpessg (Lg) |
Ha a kapusod jl ll ezzel a kpessggel, akkor a bevelseket knnyebben semlegesti. Kzepesen fontos kapuskpessg. |
Vetds (Vet) |
A vetds a kapus megmentje, ha a lvs jl helyezett. Klnsen tvoli lvseknl, szabadrgsoknl s bntetknl segt |
Kommunikci (Kom) |
Ez a kpessg hatrozza meg, hogy milyen j az sszhang a kapus s a vdelem kztt. Elssorban pontrgsoknl fontos. |
Kirgs (Kir) |
Az a kapus, aki gyesen kezeli a labdt lbbal nagyobb valsznsggel indt pontosan. Fontos ellentmadsoknl. |
Kidobs (Kid) |
Az a kapus, aki gyesen kezeli a labdt a kezeivel, nagyobb vasznsggel indt pontosan. Fontos ellentmadsoknl. |
Posztok s kpessgek
Minden posztnak megvannak a kulcskpessgei.
A kapusokat a legknnyebb kivlasztani az sszes TM poszt kzl. Vds s reflexek alapjn vlassz, s nem tvedhetsz nagyot. E kt kpessg mellett msodlagosan fontos a gyorsasg, er, vetds, lgi kpessg s a rvezets. A kommunikci s az llkpessg keveset nyomnak a latban. A kidobs s kirgs csak tmadsok indtsnl szmt.
Kulcskpessgek: Vds s reflexek.
Msodlagos kpessgek: gyorsasg, er, vetds, lgi kpessg s a rvezets.
Vdelmi s tmad feladatokat is elltnak. Elssorban az a dolguk, hogy lezrjk a plya szlt az ellenfl szlsi eltt s takarjanak a bels vdknek, ha szksges. Gyorsak kell legyenek j vdelmi kpessgekkel megldva, ersek s a fejels is fontos. A plya msik vgn a technika, bevels s gyorsasg keverkre tmaszkodnak, hogy glheyzeteket alakthassanak ki.
Kulcskpessgek: Emberfogs, szerels, gyorsasg.
Msodlagos kpessgek: Helyezkeds, er, fejels, bevels, technika.
A bels htvdek alapvet feladata a vdekezs. Ez nagyjbl le is rja a teljes repertorukat. Vdekezs. Szksgk lesz a vdelmi kpessgekre s a fizikai felptskre. Ja persze fejelsre is. A helyezkeds fontos, hogy szerelni tudjanak.
Kulcskpessgek: Emberfogs, szerels.
Msodlagos kpessgek: Helyezkeds, er, fejels gyorsasg.
A vdekez kzpplys kell megszrje az ellenfl tmadsait, tehermentestve valamennyire a vdelmet. Vdelmi kpessgek, irnyti s labdaszerzsi hozzrtssel kombinlva adjk az idelis vdekez kzpplyst.
Kulcskpessgek: Munkabrs, passzols, szerels, helyezkeds, emberfogs, er.
Msodlagos kpessgek: llkpessg, gyorsasg, bevels, technika.
k a fociplya mindenesei. Segtenik kell a tmad jtkosokat s a vdelmet is, irnytanak, labdt szereznek, glpasszt adnak, glt rgnak, pp csak a kapust nem helyettestik. ppen ezrt gyakorlatilag mindenre szksgk van, amit csak beljk tudsz tmni az edzplyn. A teljes kpessg-arzenljukra szksged lesz, ha plyra kldd ket.
Kulcskpessgek: Passzols, munkabrs.
Msodlagos kpessgek: Technika, helyezkeds, llkpessg, er, emberfogs, szerels, befejezs, tvoli lvsek, fejels, bevels s gyorsasg.
A tmad kzpplysok feladata elssorban a tmadsok segtse. Nagyon fontos ezrt, hogy meglegyenek a passzolshoz szksges kpessgeik, de ne ijedjenek meg a kaputl sem. Nagyon ritkn kerlnek vdekez pozciba, de azrt nagy nha mgiscsak odakerlnek, kzpplysknt k is a kpessgek nagy rszt hasznljk. Nyomst gyakorolhatnak pldul ellentmadsokra bell ellenflre.
Kulcskpessgek: Munkabrs, passzols, technika, fejels, befejezs, tvoli lvsek.
Msodlagos kpessgek: Er, gyorsasg, llkpessg, bevels, helyezkeds.
A szlsk feladata a csapat kiszlestse, az ellenfl vdelmnek szthzsa s nyoms alatt tartsa. Olyan kpessgekre van teht szksgk, amelyek segtsgvel el tudnak menni a vdk mellett s pontos labdkkal tudjk megknlni a csatrokat. Sokszor fognak kapu el kerlni, teht a glszerz kpessgekre is szksgk van.
Kulcskpessgek: Gyorsasg, bevels.
Msodlagos kpessgek: Technika, munkabrs, helyezkeds, passzols, befejezs, tvoli lvsek, fejels, er, llkpessg.
A csatrok feladata a glszerzs. Ahhoz, hogy a kapusok rme vljon bellk szksgk lesz a glszerzsi kpessgekre. Glheyzetbe kerlni, higgadtnak maradni, cselezni, pontosan lni, stlusosan nnepelni vagy ltvnyosan szenvedni kihagyott helyzetek utn mind-mind a csatr feladata. Akr passzolhatnak is. Ha meggyzd ket.
Kulcskpessgek: Befejezs, tvoli lvsek, fejels.
Msodlagos kpessgek: Technika, er, passzols, helyezkeds, munkabrs, llkpessg, gyorsasg.
Visszavonuls
A meznyjtkosok 32 ves koruktl kezdve jelenthetik be visszavonulsukat, a kapusok pedig 33 ves kortl. Minl idsebb egy focista, annl valsznbb, hogy szgre akasztja a csukt.
A focistk mindig szezonfrissts alatt jelentik be visszavonulsukat, majd a kvetkez szezonfrissts alatt vonulnak vissza. gy egy teljes szezonon keresztl jtszanak mg a csapatban.
Egy jtkos, aki bejelentette visszavonulst nem adhat el.
|